Šarganska osmica: vožnja vlakom kao turistička atrakcija
Volite li vožnje vlakom? Ne u stilu HŽ-a, već po malo romantične vožnje, s prizvukom prošlih vremena. Kada se uživalo u samom putovanju, bez žurbe da se stigne na cilj… Šarganska osmica je pruga koja se na jedinstven način kroz prekrasnu prirodu uspinje strmom planinom. Pretvorena je u muzejsko-turističku atrakciju Srbije, a mi smo se po njoj vozili vlakom za vrijeme road tripa u travnju 2021. godine.
Da bi vlak svladao 3 kilometra udaljenosti i prešao visinsku razliku od 300 metara, mora prijeći 15,5 kilometara i tri puta se križati sam sa sobom. Tako nastaju zavoji u obliku osmice. Vožnja završava u mjestu Šargan, stoga naziv Šarganska osmica. Teren je strm i stjenovit, a priroda čarobna.

Dvije razine pruge ispod nas. Često je teško odgonetnuti kako je vlak došao do koje razine.
Vožnja Šarganskom osmicom
Parkirali smo bez naplate kod prve postaje željeznice, u mjestu Mokra Gora. Tu se nalazi restoran, ako želite ručati dok čekate da vlak krene. Pri vožnji uzbrdo nema stajanja ni izlazaka iz vlaka. Za vrijeme vožnje, na engleskom ili srpskom slušate iz zvučnika priču o željeznici i mjestima koja prolazite.

Originalni vagon i peć za grijanje.
Na zadnjoj stanici se izlazi na desetak minuta dok se vlak okrene, a na putu prema dolje vlak staje na svakoj stanici. Obišli smo nekoliko vidikovaca, a na jednoj se stanici nalazi i ugostiteljski objekt. Vožnja ukupno traje malo više od dva sata.

Jedan od vidikovaca uz prugu.
Vlakom iz Srbije do mora
Šarganska osmica je građena od 1921.-1925. godine. Prelazi preko 5 mostova, nekoliko vijadukata i kroz čak 22 tunela. Po broju mostova i tunela, kao i po petljama pri usponu, Šarganska osmica je jedinstvena željeznička pruga u Europi. Dio je veće pruge koja je bila jedina željeznička veza Beograda i Sarajeva, a vodila je sve do Dubrovnika.
Jeste li nekada putovali vlakom na more? Obavezno bi u nekom trenutku vagon zamirisao na hranu, jer je netko izvadio sendvič ili čak cijeli ručak…

Na Šarganskoj je osmici snimljen velik broj scena za film Emira Kusturice „Život je čudo“. Ovaj auto na pruzi je jedan od rekvizita za film.

Stara parna lokomotiva

Staza uz prugu
Posljednja redovna vožnja Šarganskom osmicom bila je 1974. godine, kada je pruga ukinuta. 1999. godine je počela obnova u turističke svrhe. Željeznica je pretvorena u muzej na otvorenom, u kojem danas možete vidjeti originalne stare vagone i autentično rekonstruirane objekte na željezničkim postajama. Red vožnje i cijene ovog pravog povratka u neka stara vremena, saznajte ovdje.