Orlovo gnijezdo: sve što trebate znati
Kaže Wikipedija: “Orlovo gnijezdo ili Kehlsteinhaus je zgrada koju su sagradili nacisti. Podignuta je na vrhu Kehlsteina, stjenovitog izdanka u Alpama, koji se uzdiže na 1.834 mnv… Koristili su ga isključivo članovi Nacističke stranke za vladine i društvene sastanke.” Danas je ova zgrada pretvorena u restoran. Nas je oduševio put do Orlovog gnijezda, priroda koja ga okružuje, pogled koji se pruža 200 km u daljinu, kao i stjenoviti planinski vrh po kojem možete šetati.
Orlovo gnijezdo smo posjetili s troje djece, za vrijeme road tripa na kraju kolovoza 2023. godine. Prije dolaska na ovo mjesto obišli smo najveću ledenu špilju na svijetu, Eisriesenwelt u Austriji, fantastičnu austrijsku tvrđavu Hohenwerfen, grad Salzburg (koji se vidi u daljini s Orlovog gnijezda) te tvrđavu Hohensalzburg.

Potpuno nestvarno: U ovom su idiličnom ambijentu kovani planovi za rat i masovna ubojstva.
Zašto je sagrađeno Orlovo gnijezdo?
Internetom kruži priča da je Orlovo gnijezdo bilo iznenađenje i poklon za Adolfa Hitlera za njegov 50. rođendan. To nije točno jer je upravo on naručio gradnju građevine na vrhu planine, na nepristupačnom i opasnom terenu. Htio je stvoriti mjesto na kojem će ugostiti i zadiviti važne goste, a sebe predstaviti kao velikog ljubitelja prirode.

Jedino mjesto gdje u Orlovom gnijezdu možete saznati (malo) detalja o njegovoj mračnoj prošlosti, sunčana je terasa restorana.
Ako želite saznati više detalja, dogovorite unaprijed obilazak sa službenim vodičem. Upravo zbog prošlosti ovog mjesta, bavarska vlada je prepustila kontrolu nad zgradom zakladi koja osigurava da se svi prihodi koriste u dobrotvorne svrhe.
Orlovo gnijezdo: detalji o ulaznicama i dolasku
Ulaznice za Orlovo gnijezdo kupite unaprijed online, ljeti i 10-ak dana ranije, ako želite dobiti točno određen termin. Zapravo kupujete, odnosno plaćate vožnju autobusom. Odabrat ćete broj autobusa kojim ćete ići gore, vrijeme kretanja autobusa s ovog mjesta, kao i termin u kojem ćete krenuti busom natrag. Ulaznice je, ako ih je preostalo, moguće kupiti i neposredno prije ulaska na bus. Parkiranje se naplaćuje, a veliki parkinzi su odmah uz mjesto odakle kreće bus.
Ako želite do Orlovog gnijezda planinariti (ovako vam ne treba ulaznica), trebat će vam 2-3 sata od donjeg parkinga.

Na mjestu odakle kreće bus, nalazi se suvenirnica i wc.
Vožnja autobusom kao prava avantura
Vozit ćete se 6,5 km po prilično strmoj i 4 metra širokoj cesti te prijeći čak 700 mnv. Proći ćete kroz pet neosvijetljenih tunela. Zbog zahtjevnosti ceste, njom od 1952. godine ne smiju prometovati osobna vozila. Službeni autobusi su posebno modificirani da zauzmu blagi kut zbog većeg nagiba ceste. Vožnja autobusom traje 15 minuta.
Zamislite samo gradnju ove ceste na potpuno neprohodnom planinskom terenu. Budite svjesni da zbog vremenskih uvjeta danas nije moguće posjetiti Orlovo gnijezdo u zimskim mjesecima, a da su u vrijeme gradnje ceste radovi trajali cijelu zimu, unatoč visokom snijegu. Radilo se i noću. Tijekom izgradnje poginulo je 12 radnika. Radove je nadgledao i organizirao Martin Bormann, što ga je visoko uzdiglo u hijerarhiji Hitlerovih suradnika. Započeli su u ljeto 1937. godine i trajali samo 13 mjeseci.
Trošak izgradnje prilaznih putova i same zgrade bio je nezamislivo velik. Internetom kruži podatak da se radilo o više od 240 milijuna američkih dolara.
Rasipanje resursa imalo je jedan cilj, zadiviti ljude i pokazati moć.
Onda saznate da je dokumentirano samo 14 službenih dolazaka Hitlera u Orlovo gnijezdo, a prvi je dolazak bio 16. rujna 1938. Više od njega, zgradu je koristila njegova ljubavnica (i supruga u zadnjem danu života), Eva Braun.
Šetnja kroz mramorni tunel u planini
Bus će vas dovesti do gornjeg parkinga. Slijedi šetnja kroz 124 metra dug tunel u planini.

Ulaz u tunel koji vodi do lifta za Orlovo gnijezdo.
Tunelom ćete hodati duboko u planinu. Temperatura će prilično pasti. Dodirnite zidove tunela, ledeni su…

Obratite pažnju da je tunel obložen mramorom. Teško za povjerovati, ali u prošlosti je bio grijan!
Važni gosti nisu u prošlosti hodali kroz tunel, već su kroz njega voženi autom. Kako je prostor preuzak i nema mjesta za okrenuti se, auto je vozio unazad.

Tunel završava u kupolastoj prostoriji, koja je korištena za službeni prijem važnih gostiju.
Liftom do Orlovog gnijezda
Posljednjih 124 metra nadmorske visine, kroz samu planinu, proći ćete liftom. Još jedan prikaz moći… Možda pomislite da je lift od zlata, ali obložen je s mjedi i venecijanskim zrcalima. U njemu je službeni vozač, kao i znak da je zabranjeno fotografiranje. Ipak, svi su napravili par slika… Navodno Hitler nije volio koristiti ovo dizalo jer se bojao udara groma u mehanizam dizala na krovu. Dokumentirana su dva udara groma prilikom gradnje.
Orlovo gnijezdo je jedan od rijetkih neoštećenih spomenika Hilterove ere
Savezničko bombardiranje na kraju Drugog svjetskog rata nije oštetilo Orlovo gnijezdo. Zgradu nisu dignuli u zrak niti nakon rata.
Danas je Orlovo gnijezdo pretvoreno u restoran. Kuhinja je u njemu postojala i 1937. godine, opremljena s potpuno električnim aparatima, što je bilo luksuz u to doba. Ipak se ta kuhinja nije koristila za kuhanje. Obroci su u to vrijeme bili pripremani u gradu. Donijeli bi ih u ovu kuhinju na vrhu planine i onda bi ih podgrijali.
U restoranu pogledajte kamin od crvenog talijanskog mramora, poklon za Hitlera od talijanskog diktatora Benita Mussolinija. Kamin je bio više dekoracija nego potreba, obzirom da je Orlovo gnijezdo imalo podno grijanje.

Obratite pažnju da su tri središnja kamena na kaminu oštećena. Odlomili su ih saveznički vojnici i uzeli kao suvenire.
Kad već spominjem suvenire, magnetići su u Orlovom gnijezdu bili oko 5,5 eura, a na gornjem parkingu (kod tunela) isti ti magnetići su 8,5 eura. Mi smo ih na kraju kupili kod jezera Konigssee, gdje su bili 3,5 eura.
Planirali smo ručati u ovom restoranu, ali smo odustali kada smo vidjeli cijene. Ručali smo po silasku, u povoljnijem i iznenađujuće dobrom restoranu kod donjeg parkinga.
Prošetajte po vrhu planine
Ako nikada niste bili na nekom planinskom vrhu, ovdje vas čeka pravi wooow-efekt! Od restorana vodi staza uzbrdo do križa, pa još dalje vijuga pokraj i između litica. Tu su brojne klupe i predivan pogled. Na jednoj strani vidi se jezero Konigssee, a na drugoj se u daljini bijeli Salzburg.

Proći ćete kroz luk od stijena pa iz Njemačke ući u Austriju.
Obujte čvrste cipele, šetnja po stijenama nije za ljude u japankama. Ljeti su obavezni šeširi, zaštita od sunca i puno vode.

Napravite svoj dvorac od kamena.

Na vedar dan, pogled pada do 200 km u daljinu. Ovdje u daljini vidite jezero Konigssee.
Naziv “Orlovo gnijezdo” prvi je put upotrijebio francuski veleposlanik André François-Poncet, dok je opisivao svoje iskustvo dolaska u Kehlsteinhaus. Naziv se zadržao zahvaljujući Amerikancima.
Silazak s Orlovog gnijezda
Vaš bus kreće s parkinga kod tunela u terminu kojeg ste odabrali pri kupovini ulaznica. Vodite računa da, u sezoni, kod lifta za silazak u tunel zna biti prilična gužva.
U slučaju da se s Orlovog gnijezda želite spustiti prije ili poslije odabranog termina, u restoranu pokraj lifta nalazi se uređaj na kojem skenirate ulaznicu pa birate novi termin povratka.
Okolica Orlovog gnijezda
15 minuta vožnje od mjesta gdje ste ostavili auto, dijeli vas od jezera Konigssee. Ovo je zeleno jezero izduženo među strmim planinama, ledenjačkog je postanka i vrlo je hladno. Po njemu možete ići na razne izlete brodom. Mjesto uz jezero je prepuno suvenirnica, pivnica i restorana.

Mi smo se u jezeru okupali iako je ledeno, obzirom da je vani bilo prevruće.
Na putu prema Munchenu stajemo na pauzu u slikovito mjesto Ramsau. Kroz njega teče hladan potok, toliko brzo da je kamenje pretvorio u oblutke. Uz potok je livada na kojoj možete napraviti piknik ili samo predahnuti od puta.

U Ramsau smo pravili kamene dvorce u potoku…
Večer provodimo u Munchenu, gdje su nas djeca “odvukla” u McDonald’s. Sljedeće jutro idemo u južnu Bavarsku, u čaroban klanac Partnach.